ExpEdícia - Fyzika 8. ročník, pracovná učebnica 2
od Viera Lapitková, Renáta Tóthová, Peter Horváth, Jana Útla, Karolína Šromeková, Martina Nociarová z vydavateľstva Indícia, s.r.o. 2025
ExpEdícia - Fyzika 8. ročník, pracovná učebnica 2
od Viera Lapitková, Renáta Tóthová, Peter Horváth, Jana Útla, Karolína Šromeková, Martina Nociarová z vydavateľstva Indícia, s.r.o. 2025
Autor: | Viera Lapitková, Renáta Tóthová, Peter Horváth, Jana Útla, Karolína Šromeková, Martina Nociarová |
Vydavateľstvo: | Indícia, s.r.o. |
Rok vydania: | 2025 |
EAN: | 9788082760302 |
ISBN: | 978-80-8276-030-2 |
Počet strán: | 100 |
Jazyk: | slovenský |
Edícia: | ExpEdícia |
Ročník: | 8. ročník |
Predmet: | Fyzika |
Škola: | Základné školy |
Žáner: | Učebnice, monografie, slovníky |
Viac o produkte ExpEdícia - Fyzika 8. ročník, pracovná učebnica 2 (Viera Lapitková, Renáta Tóthová, Peter Horváth, Jana Útla, Karolína Šromeková, Martina Nociarová)
Fyzika - pracovná učebnica 2 pre 8. ročník ZŠ a pre terciu osemročných gymnázií. Pracovná učebnica ExpEdícia – Fyzika 8. ročník, časť 2 je moderný edukačný materiál určený pre žiakov 8. ročníka základných škôl a zodpovedajúcich ročníkov osemročných gymnázií. Nadväzuje na prvú časť učebnice a pokračuje v objasňovaní fyzikálnych javov formou bádateľských aktivít, pozorovaní a experimentov. Koncept učebnice podporuje zážitkové učenie a rozvoj kritického myslenia.
Tematické celky:
- SKÚMANIE SILY A POHYBU
- PRÁCA A VÝKON. ENERGIA
Pracovná učebnica ponúka 22 výskumne ladených aktivít vrátane práce na projekte, ktoré podporujú induktívny poznávací proces detí. Žiaci riešia výskumné problémy ako napríklad Čo má lyžovanie spoločné s ťažiskom?, tiež skúmajú Čo znamená dobrá obuv na turistiku?, hľadajú odpovede na otázky Do akej hĺbky sa môžeš ponoriť? alebo Odkiaľ berie padajúci kameň či lavína energiu? a tiež pracujú na projekte Varíme bez ohňa a elektriny.
Pracovná učebnica po každom tematickom celku ponúka dvojstranu zo sumarizáciou a sebahodnotením žiakov v oblasti osvojených poznatkov a spôsobilostí. Ôsmaci pracujú individuálne aj v skupinách, formulujú predpoklady, pozorujú, experimentujú, tvoria modely, rozmýšľajú v súvislostiach aj iných predmetov, diskutujú, tvoria vlastné závery a prezentujú výsledky svojej práce.
Cieľom tejto časti učebnice je:
-
rozšíriť poznatky o rovnováhe, pôsobení síl, stabilite telies
-
vysvetliť základné pojmy ako práca, výkon a energia
-
umožniť žiakom samostatne pozorovať fyzikálne javy a formulovať závery na základe dôkazov
-
rozvíjať schopnosti argumentovať, spolupracovať a riešiť problémy
Dôležité informácie:
-
Učebnica je spracovaná podľa Štátneho vzdelávacieho programu a rešpektuje zásady inkluzívneho a kompetenčného vzdelávania
-
Každá kapitola je postavená na výskumných otázkach, ktoré motivujú žiakov k skúmaniu
-
Obsahuje priestor na zapisovanie pozorovaní, hypotéz, výsledkov pokusov a záverov
-
Pracovná učebnica podporuje medzipredmetové prepojenia, najmä s technikou, matematikou a biológiou
Učebnica je rozdelená do dvoch hlavných tematických celkov:
-
Skúmanie sily a pohybu
-
Rovnováha a ťažisko
-
Stabilita telies
-
Archimedova sila a tlak
-
Rovnomerný a nerovnomerný pohyb
-
Grafy pohybu
-
-
Práca a výkon. Energia
-
Fyzikálna práca
-
Výkon a vzťah práce k teplu
-
Premena a prenos energie
-
Meranie výkonu pri výstupe
-
Šetrenie energiou a ekologický rozmer
Na čo kladie dôraz:
-
Aktívne bádateľské učenie – žiaci sami skúmajú, pozorujú a formulujú vlastné poznatky
-
Pochopenie súvislostí medzi javmi (napr. medzi rovnováhou, ťažiskom a stabilitou)
-
Rozvoj experimentálnych zručností – práca s pomôckami, meranie, pokusy
-
Vlastné myslenie a závery – dôraz na vysvetlenie „prečo“ niečo funguje, nielen „čo“ sa deje
-
Skúsenostné a praktické učenie – prepojenie fyziky s reálnym svetom (napr. šport, každodenný život)
-
-
-
-